FAQ – Information för boende

Här samlar vi de vanligaste frågorna som kommer in till styrelsen.   

Bostadspärmen

När du köper din bostad ingår en bostadspärm, om en sådan saknas ska du i första hand ta kontakt med din säljare. I ”bopärmen” finns generell information rörande skötselråd, materialval gällande golv, golvlistor, leverantörer, återförsäljare. Så har du en fråga rörande detta, kolla i första hand igenom din bostadspärm.

Behöver jag som boende teckna mig egen bostadsrättsförsäkring?

Ja, du som bostadsrättsinnehavare är skyldig att själv teckna en bostadsrättsförsäkring.

Jag önskar att hyra parkeringsplats, vad kostar det och hur jag går tillväga?

Skicka ett mail till styrelsen styrelsen@brfsjohusen.se  om att du önskar parkeringsplats. Föreningen har en gemensam kö för parkering utomhus och parkering i garage. När en ledig plats blir ledig så går det till den boende som är först i kön. Om denne är en plats som man inte är intresserad av kan man tacka nej och vänta på nästa lediga plats.

Sedan 17 november 2021 gäller huvudprincipen en parkeringsplats per hushåll. Det finns möjlighet till en andra plats under förutsättning att det inte finns någon kö i föreningen.

Kostnad för parkering:

Utomhus på gatan: 1000 kr/månaden
Garageplats: 1950 kr/månaden

Pantsättning och pantförskrivning

Jag har en pantförskrivning från min bank som föreningen behöver fylla i. Hur går jag tillväga för att få denna ifylld snarast möjligt?

Kontakta styrelsen på styrelsen@brfsjohusen.se så får du hjälp inom 2 arbetsdagar.

Jag vill se över mitt el-avtal. Vilka jag kan välja mellan?

Du får som boende väljer fritt. Elnätet levereras dock av Ellevio.

Sanitet

Vad gör jag om jag misstänker att jag fått skadedjur eller liknande?

Meddela styrelsen omedelbart genom att mejla till styrelsen@brfsjohusen.se

Vart kan jag slänga mina grovsopor?

I återvinningsstationen vid Gröndalsvägen 118. Närmaste återvinningscentral är Sätra. Närmaste miljöstation är Aspudden.

Porttelefon, postfack och nycklar

Hur läggs jag till i porttelefonen?

Skicka ett mail till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Gör det för alla som ska finnas med i porttelefonregistret

Hur fungerar porttelefonen?

När någon ringer till er genom porttelefonen så svarar ni som vanligt och när ni vill öppna dörren för personen i andra änden trycker ni på ”#”.

Min nyckeltagg är borta. Vem vänder jag mig till?

Skicka ett mail till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Kostnad för nyckeltagg bekostas av boende.

Mitt namn står inte på postfacket. Vem hjälper mig?

Skicka ett mejl till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Föreningen tillåter de boendes för och/eller efternamn. Post till företag bör hänvisas via C/O-adress.

Jag behöver en extranyckel. Hur gör jag?

Kontakta butik.stockholm@certego.se och bifoga en bild på din nyckel där siffrorna på din nyckel framgår samt en kopia på din senaste hyresavi.

Jag behöver byta lås på ytterdörren. Hur gör jag?

Vid byte av låscylinder eller om du blivit av med nycklar, kontakta styrelsen via mail styrelsen@brfsjohusen.se. Vi använder oss av  lås gjorda av certego. Ett lås från dem säkerställer att ditt lås är kompatibelt med resten av bostadsföreningens. Boende står för kostnaden.

Avgiftsavier och autogiro

Jag har inte fått någon några avgiftsavier. Vem ska jag vända mig till?

Kontakta MPCC: malin.porsmark@mpcc.se

Jag vill betala mina avgifter till föreningen via Autogiro. Hur gör jag?

Kontakta MPCC: malin.porsmark@mpcc.se

Bredband & TV

Hur får jag tillgång till bredband?

Du kan som boende välja fritt mellan alla leverantörer. Bredband och TV är något som du som boende bekostar.

Jag vill engagera mig i föreningen, hur gör jag?

Vad kul! Kontakta styrelsen på styrelsen@brfsjohusen.se