När du köper din bostad ingår en bostadspärm, om en sådan saknas ska du i första hand ta kontakt med din säljare. I ”bopärmen” finns generell information rörande skötselråd, materialval gällande golv, golvlistor, leverantörer, återförsäljare. Så har du en fråga rörande detta, kolla i första hand igenom din bostadspärm.
Ja, du som bostadsrättsinnehavare är skyldig att själv teckna en bostadsrättsförsäkring.
Skicka ett mail till styrelsen styrelsen@brfsjohusen.se om att du önskar parkeringsplats. Föreningen har en gemensam kö för parkering utomhus och parkering i garage. Det går bra att ställa sig i denna kö när du flyttat in. Det är inte möjligt att stå i kö innan inflyttning.
När det finns en ledig plats så går den till den boende som är först i kön. Om det är en plats som man inte är intresserad av kan man tacka nej och vänta på nästa lediga plats.
Sedan 17 november 2021 gäller huvudprincipen en parkeringsplats per hushåll. Det finns möjlighet till en andra plats under förutsättning att det inte finns någon kö i föreningen.
Kostnad för parkering (uppdaterad november 2023):
Utomhus på gatan: 1100 kr/månaden (5 platser)
Garageplats: 2 465 kr/månaden (25 platser, alla har tillgång till laddbox mot en extra avgift på 59 kr/månad)
Jag har en pantförskrivning från min bank som föreningen behöver fylla i. Hur går jag tillväga för att få denna ifylld snarast möjligt?
Kontakta styrelsen på styrelsen@brfsjohusen.se så får du hjälp inom 2 arbetsdagar.
Du får som boende väljer fritt. Elnätet levereras dock av Ellevio.
Har du behov av att hyra ut din lägenhet i andrahand så tillåts detta om giltiga skäl finns. Läs om reglerna kring detta i våra stadgar. Blankett med ansökan för andrahandsuthyrning finns här.
Meddela styrelsen omedelbart genom att mejla till styrelsen@brfsjohusen.se
I återvinningsstationen vid Gröndalsvägen 118. Närmaste återvinningscentral är Sätra. Närmaste miljöstation är Aspudden.
Hur läggs jag till i porttelefonen?
Skicka ett mail till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Gör det för alla som ska finnas med i porttelefonregistret
Hur fungerar porttelefonen?
När någon ringer till er genom porttelefonen så svarar ni som vanligt och när ni vill öppna dörren för personen i andra änden trycker ni på ”#”.
Min nyckeltagg är borta. Vem vänder jag mig till?
Skicka ett mail till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Kostnad för nyckeltagg bekostas av boende.
Mitt namn står inte på postfacket. Vem hjälper mig?
Skicka ett mejl till styrelsen@brfsjohusen.se och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Föreningen tillåter de boendes för och/eller efternamn. Post till företag bör hänvisas via C/O-adress.
Jag behöver en extranyckel. Hur gör jag?
Kontakta butik.stockholm@certego.se och bifoga en bild på din nyckel där siffrorna på din nyckel framgår samt en kopia på din senaste hyresavi.
Jag behöver byta lås på ytterdörren. Hur gör jag?
Vid byte av låscylinder eller om du blivit av med nycklar, kontakta styrelsen via mail styrelsen@brfsjohusen.se. Vi använder oss av lås gjorda av certego. Ett lås från dem säkerställer att ditt lås är kompatibelt med resten av bostadsföreningens. Boende står för kostnaden.
Jag har inte fått någon några avgiftsavier. Vem ska jag vända mig till?
Kontakta Linnea hos vår ekonomiska förvaltare Bolevo, linnea@bolevo.se
Jag vill betala mina avgifter till föreningen via Autogiro. Hur gör jag?
Kontakta Linnea hos vår ekonomiska förvaltare Bolevo, linnea@bolevo.se
Hur får jag tillgång till bredband?
Du kan som boende välja fritt mellan alla leverantörer. Bredband och TV är något som du som boende bekostar.
Elsparkcyklar med laddningsbart batteri får under inga omständigheter laddas i obevakade utrymmen såsom barnvagnsrum eller cykelförråd. Detta pga brandrisk.
Vad kul! Kontakta styrelsen på styrelsen@brfsjohusen.se